הרבה אנשים לא מודעים לזה, נהיגת מרוצים דורשת כושר ברמה הכי גבוהה, החל מהקארטינג המקצועי, מכוניות סלון, סינגל סיטרס למיניהם ועד לפורמולה1 ! למה?
הכוחות שפועלים על הגוף במהלך המרוץ הם הסיבה המרכזית לצרוך בכושר, כאשר אנחנו הנהגים צריכים לעמוד בעומסים אלו. הלב הוא נושא המרכזי שמצריך אימונים אירובים אינטנסיביים, כאשר במשך שעה וחצי (פורמולה1) בממוצע הלב פועם במהירות של 170-180 לדקה! שלא נדבר במקצה דירוג ובעקיפות שהוא מגיע ל'פיקים' של יותר מ 200 פעימות לדקה! נהג שהוא לא בכושר לא יצליח לסיים מרוץ בסדר גודל כזה, והוא אף עלול לסכן נהגים אחרים מתוצאה של חוסר ריכוז ואיבוד שליטה.
במסגרת המאמר הראשון בנושא אנחנו רוצים להתמקד באזור הצוואר.
צוואר מחוזק הוא אחד האלמנטים המרכזיים שמייחדים נהגי מרוצים, שילוב של פניות מהירות והדוקות יחד עם הבלימות משפיעים בצורה ישירה על הצוואר. הכוחות שפועלים על הצוואר בשילוב עם משקל הקסדה הם מאוד גבוהים (קסדה שוקלת בין 1,250 גרם לבין 1,800 גרם לקסדות הכבדות יותר).
אז בואו נדבר קצת מספרים, קארטינג מקצועי מפעיל על הנהג (תלוי באופי המסלול) בין 1.5 ג'י ל3 ג'י ובמקרים נדירים אפילו יותר. ראש ממוצע שוקל בין 4 ל 6 ק"ג, עכשיו תוסיפו את משקל הקסדה, ותקבלו שהצוואר צריך להחזיק כבר בין 5 ל 7 ק"ג, זה לא נורא נכון? אבל שכחנו להכפיל את זה בכמות הג'י שפועלים עלינו, אמרנו בין 1.5 ל3 ג'י ואנחנו נקבל עומסים שנעים בין 7.5 ק"ג לבין 21 ק"ג במצבים קיצוניים אפילו יותר!
לכן חשוב מאוד לחזק את שרירי הצוואר, כי הוא עלול להשפיע בצורה ישירה על זמני ההקפה שלנו וגרוע מזה, לתאונות מרוץ ולאיבוד שליטה תוך נהיגה.
לסיכום, אין תחום שאנחנו מכירים אולי חוץ מהאבקות שמצריך צוואר מחוזק כמו של נהגי מרוצים ובעיקר נהגי פורמולה1. חשוב מאוד לקחת את העניין הזה ברצינות וסביר להניח שנהיגת מרוצי קארטינג 4 פעימות לא יזיז לכם, אבל עם התפתחות הקארטינג הישראלי באופק חשוב מאוד לקחת את זה בחשבון!
אנחנו נמשיך מדי שבוע לכתוב על חשיבות הכושר במרוצים!